Tata co ćwiczy
Trendy

Siedzący tryb życia? Wstań i ćwicz, dla zdrowia

Kogut domowy o tym, dlaczego powinieneś wstać z kanapy i zacząć ćwiczyć

Siedzący tryb życia

W jednym z utworów Tego Typa Mesa pojawia się taki refren:


Wyjdź z czołgu
zanim wrośniesz w siedzenie, puścisz korzenie
czasem
Wyjdź z czołgu
wiem, że licznik bije, lecz nim komicznie utyjesz
lepiej
Wyjdź z czołgu
niech się ten pieniądz przyda, wszak jest by go wydać, więc
Wyjdź z czołgu
a ja tę najebkę docenię, więc odpuść zlecenie
stary

Ten Typ Mes – Wyjdź z czołgu

Co prawda to tekst o taksówkarzach, ale jak wiele nam mówi o naszych czasach.

Postój taksówek, stoją białe taksówki jedna za drugą. Kogut domowy
“Wyjdź z czołgu…” Fot. Pixabay

Kogut domowy mówi wprost – mamy do czynienia z epidemią siedzącego trybu życia. Warto się więc zastanowić nad tym, jak często powinniśmy ćwiczyć.

Fakt, że zbyt wielu ludzi prowadzi obecnie tzw. siedzący tryb życia jest może nie tyle ich winą, co produktem ubocznym współczesnego świata.

Jadąc do pracy siedzisz w samochodzie czy autobusie, później co najmniej kilka lub nawet kilkanaście godzin siedzisz w biurze.

Do domu znów wracasz samochodem, a w domu- przed ułożeniem się do snu, siedzisz przed telewizorem.

American Diabetes Association (ADA) opublikowało nowy, kompleksowy program zachęcający pacjentów z cukrzycą do prowadzenia bardziej aktywnego trybu życia.

Z tych porad skorzystać może każdy, z korzyścią dla zdrowia.

Najważniejsza jest regularność.

Ćwiczenia w biurze

Według zaleceń ADA, osoby spędzające cały dzień w biurze powinny wykonywać codziennie lekkie ćwiczenia na trzy lub cztery minuty.

Mogą to być ćwiczenia na nogi, spacery lub ćwiczenia wykonywane na stojąco.

Ważne, aby robić to co pół godziny.

ADA swoje nowe wytyczne inspiruje jednym z najnowszych badań, które wykazało, że lekkie, krótkie ćwiczenia wykonywane w odstępstwie 30 minut pomagają dorosłym z cukrzycą typu 2 obniżyć zarówno ciśnienie krwi, jak i poziom cukru we krwi.

Sheri Colberg-Ochs, główny autor tych wytycznych i konsultant American Diabetes Association zastrzega jednak, że powinien to być dodatek do regularnych ćwiczeń, ponieważ pacjentom z cukrzycą zawsze zalecana jest aktywność fizyczna.

Otyły mężczyzna mierzy obwód brzucha miarką.krawiecką Kogut domowy
Dbając o prawidłowy obwód w pasie, dbasz o swoje zdrowie. Fot. Pixabay

Ćwiczenia dla diabetyków, ale nie tylko

ADA po raz pierwszy wydaje zalecenia przeznaczone zarówno dla pacjentów z cukrzycą typu 1, jak i typu 2.

Lekarze i dietetycy od dawna zwracają uwagę, że siedzący tryb życia jest prawdziwym problemem, a wielu ludzi w ogóle nie wykonuje żadnych ćwiczeń.

Wielogodzinna praca przy biurku bez najmniejszej choćby dawki aktywności fizycznej nie tylko sprzyja nadwadze i otyłości oraz wszystkim ich konsekwencjom i nie tylko zwiększa ryzyko problemów z kręgosłupem.

Zaburza również przepływ krwi do mózgu (a prawidłowy można osiągnąć tylko w ruchu, wstając od biurka nawet na kilka minut), może przyczynić się do ryzyka depresji, „zapewnia” żylaki, a także może spowodować atrofię, czyli stopniowe zmniejszanie objętości mięśni.

Jeśli nie będziemy się ruszać, mięśnie utracą swoją siłę, a nawet staną się bardziej podatne na urazy.

Trzy minuty i tak Cię nie zbawią… No, chyba że ruszysz się od biurka!

Pokaż więcej

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button